waarom lijden
Wanneer je denkt, hardop zegt en ook gelooft dat de God van de Bijbel, de Enige is… Dan is dat een hoge pretentie. Gisteren hadden we het daarover in de kerk. Vervolgens stonden we ook stil bij het verband tussen die Enige en het lijden in de wereld. Waarom laat God het lijden toe? Waarom valt er zomaar een vliegtuig uit de hemel? Waarom ontploffen bommen in Irak? Waarom is een moeder van een de leerlingen doodziek?
Een prachtig boek daarover heet DE UITNODIGING. In dit boek komt de vraag naar het waarom op een hele speicale manier aan de orde. Tegelijkertijd geeft het ook een ander beeld van God. Niet alle vragen krijgen een antwoord en dat is ook wat de Bijbel ons leert. Het kruis waar Christus voor ons stierf is als een Vader en een vriend, die altijd bij je is. Hou God aan Zijn liefde, dan krijg je antwoorden, maar niet alle waarom vragen worden beantwoord. De Enige slaat als vriend en Vader wel zijn armen om je heen!
Nu Andries Knevel diep door het stof gaat, is het goed om te bedenken, dat het zinvol is om na te denken over onze harde standpunten. Naar mijn idee is het verkondigen van ‘ijzeren’ meningen niet zonder gevaar. Te vaak moet een aantal jaren later afstand worden genomen van dat soort standpunten. Het is daarom goed om vandaag te bedenken wat je ‘ijzeren’ standpunten zijn. Vervolgens kun je bedenken hoe je over 5 of 10 jaar over deze kwesties denkt. Excuses en spijtbetuigingen, niks mis mee. Maar je kunt ze ook voorkomen. Twijfel kan je soms echt geloofwaardiger maken.