Maand: maart 2026

Gemeenteraadsverkiezingen 2

Ik ging googelen op de zes Diemense partijen. De ene website is nog gelikter dan de andere, daar zitten heel wat uren werk in. Maar het laat ook zien dat er over nagedacht is en dat de verschillende partijen waarschijnlijk echt ook iets willen betekenen voor ons dorp. Een mooie constatering, je moet er ook niet aan denken om 35 websites te moeten raadplegen zoals in Amsterdam. Nog een paar tips voor de politici in Diemen.

Verschillende partijen willen de STADSPAS weer beschikbaar maken voor alle gepensioneerden in Diemen. De STADSPAS is een pasje waarmee je vooral in Amsterdam gebruik kunt maken van heel veel culturele voorzieningen. Jarenlang was die pas voor alle AOW-ers, maar dat werd te prijzig. Het bracht voor het oog gelijkheid met zich mee, er werd niet gekeken naar inkomens. Iedereen met AOW kon hem aanvragen. Maar aan de andere kant van A-10 is het al heel lang een inkomensafhankelijke kortingspas. Ik kon er soms gratis mee naar Artis en dan mocht kleinzoon Teun ook mee. Grote ongelijkheid dus, Diemenaren, Diemenezen werden voorgetrokken op Amsterdamse AOW-ers. Sinds vorig jarig is de gemeente Diemen de lijn van Amsterdam gaan volgen. Je krijgt een STADSPAS als je van een minimum moet rondkomen. Mij lijkt dat terecht. Ik kan best 11 of 12 euro voor een bioscoopkaartje betalen, dat hoeft niet voor 1 euro. Toch zijn er een paar partijen die er voor pleiten om dit besluit terug te draaien. Niet doen, vind ik. Niet weer gedoe tussen Amsterdam en Diemen. Besteed dat geld maar aan gerichte hulp voor mensen die nauwelijks kunnen rondkomen of besteed het aan extra’s voor het nieuw te bouwen AZC.

Nog een punt om te overwegen, sluit de voedselbank aan Landlust (vlak bij de gemeentewerf). In de eerste plaats is het een hele rare plek, echt buiten de bebouwde kom. Het lijkt wel of zoiets bewust uit het zicht moet blijven van de rest van de bewoners. Er zijn wel betere plekken te vinden. Mijn idee is dat zo’n voedselbank niet meer nodig zou moeten zijn. Het is mooi en heel betrokken wat de medewerkers van de voedselbank doen, dat is het punt niet, alle lof voor hun inzet. Wat er ook met de cliënten aan de hand is, het is bedroevend dat ze bij de voedselbank hun eten moeten halen. Is er nou echt niet iets te bedenken dat deze groep op een menswaardigere manier wordt geholpen.

Nog een laatste punt, het openbare groen zou wel meer aandacht mogen krijgen. Op heel veel plaatsen ligt het er echt onverzorgd bij. Het is te begrijpen dat de gemeente echt moet letten op zijn uitgaven, volstrekt duidelijk. Maar je ziet op veel plekken dat onderhoud te wensen overlaat. Her en daar mogen bewoners zelf een plantsoentje bijhouden, maar dat is toch echt te weing. Ik hoop maar het nieuwe college daar iets aan gaat doen.

 

 

Gemeenteraadsverkiezingen

Aanstaande woensdag hebben wij het in Diemen maar gemakkelijk. We kunnen in alle vrijheid naar de stembus en zij die mogen stemmen van de ruim 32.000 inwoners hebben de keus uit zes partijen. Zes partijen? Jazeker, zes politieke clubs zijn van mening dat zij wel de kennis en inzet hebben om Diemen op een goede manier te besturen. De grote reclameborden die de gemeente her en der heeft geplaatst hebben zelfs ruimte over! Men had er voor kunnen kiezen om van elke partij het belangrijkste item er bij te zetten. Kijken we naar onze grote buur Amsterdam, daar hebben de kiezers keus uit 35 partijen, dat is simpelweg niet meer te overzien toch!
Zo zie je opeens de grote voordelen van een kleine gemeente, duidelijk en overzichtelijk en tot op heden ook nog betaalbaar ook. Weinig Diemenaren kijken wat dat betreft bepaald niet met jaloerse blik naar het grote Amsterdam. Waar de inwoners van ons dorp wel de borst voor vooruit steken, is het feit dat Diemen dit jaar het 800 jarig “bestaan” viert en Amsterdam vorig jaar nog maar de 750 aantikte. Schaalvergroting, gemeentelijke herindeling, wat de gemeente Diemen betreft, niet doen. Hooguit wat uitruilen met Ouderamstel, maar daar houden we het dan maar bij.

Toch is het nog best lastig kiezen aanstaande woensdag. De meeste partijen willen meer woningen natuurlijk, maar dat is best lastig. Voor meer bouwen heb je ruimte nodig, maar dat is er niet meer, of we moeten het Diemerbos of de Diemerpolder gaan volbouwen. Maar helaas, daar krijgen we de handen niet voor op elkaar. Maar plannen voor optoppen, doorstromen van bewoners die te groot wonen, je komt ze niet echt tegen. Veel ambities, maar te weinig concreet.

Wat ik ook mis in de partijprogramma’s is een herinvoering van hondenbelasting. Afgelopen zaterdag wilde een PvdA mevrouw op de politieke markt er wel over in discussie. Zij beweerde dat het toezicht op zo’n maatregel teveel zou kosten. Maar een beter milieu is niet gediend met steeds meer honden. Een katten/poezenbelasting zou ook een goed idee zijn. Deze huisdieren zorgen er onder andere voor dat veel tuinvogels Diemen mijden en ook dat is niet goed voor een natuurlijk evenwicht. Tegenwoordig zijn er genoeg technische middelen om dat te controleren. En wat betreft controle, dan moet die huisdierenbelasting maar omhoog.

Ook heb ik nergens een pleit kunnen vinden voor de afschaffing van de scanauto. Voor wie het fenomeen niet kent, deze auto rijdt de hele dag door Diemen om kentekens van auto’s te scannen en dan registreert de computer of er parkeergeld is betaald. Elke menselijke maat is in deze manier van werken verdwenen. Vorig jaar overkwam het mij op een zaterdagmorgen. Vanwege een druk programma en een flinke regenbui, voor één keer met de auto naar de groenteman op het Diemerplein. Omdat ik anders altijd met de fiets ging, was ik vergeten de parkeerapp aan te zetten, nog net geen kwartiertje geparkeerd. Achteraf kwam de rekening, ruim 80 euro. Dan gaat er dus iets mis. De chauffeur van die auto kan ik niets kwalijk nemen, de computer ook niet, maar wel de politici die hier voor hebben gestemd. Veel burgers zitten niet te wachten op steeds meer digitalisering. DigiD vinden veel mensen lastig, maar zonder kun je geen afspraak maken bij gezondheidscentrum, gemeentehuis… Nummertjes trekken wordt ook steeds ingewikkelder, waar is de aardige mevrouw of meneer achter een balie?